woensdag 6 mei 2009

Jongerensites (brief in de adformatie)


Onlangs (op internet alweer een eeuwigheid geleden) stond in Adformatie de hierna volgende brief. Strekking: succesvolle jongeren websites komen voort uit jongeren, niet door volwassenen die er de stempel 'voor jongeren' opplakken.
Toch zijn er volgens mij genoeg succesvolle jongerensites te bedenken die niet door jongeren worden gerund. Er schiet me er nu alleen niet zo gauw eentje te binnen... :-)
Anyway, en zonder verder houdoe, de brief:

Jongerensites
gepubliceerd in Adformatie blad -- donderdag 16 april, 2009 -- rubriek: Inbox

In het artikel 'Uitgevers worstelen met jongerensites' (Adformatie 13, pagina 6) wordt gesteld dat het uitgevers maar niet lukt om jongeren te bereiken met internetsites. Toch is het niet zo moeilijk, alleen is de insteek waarmee zo'n website gelanceerd wordt van cruciaal belang. Veel websites worden door commerciƫle organisaties opgericht om jongeren aan zich te binden. Ook gemeenten denken het licht te hebben gezien door informatieve sites op te richten en daar een sticker 'voor jongeren' op te plakken. Jongeren prikken daar echter ontzettend snel doorheen en zijn dus moeilijk te binden aan zo'n website.

Zelf hebben wij met een vriendengroep in 2002 de jongerensite Kloeken.nl opgericht die in enkele jaren tijd uitgroeide tot een gerespecteerd jongerenplatform en medium voor de regio Venlo.

We kregen ons eigen tv-programma op de lokale omroep en onze eigen rubriek in het provinciaal dagblad en wisten daarnaast vele honderden jongeren naar politieke debatten en sportevenementen te trekken, iets wat de andere media en overheden niet lukte.

Oorsprong van dat succes is dat de website vanuit jongeren zelf kwam. In 2007 is het medium onderdeel geworden van een reclamebureau van de oprichters van de website. Nu wij zelf ouder worden, is het ook voor ons moeilijker geworden de jongeren te blijven boeien. Er zijn dan ook plannen om de website over te dragen aan de nieuwe generatie jongeren in de regio.

Kern van het verhaal: een jongerenwebsite moet vanuit jongeren zelf komen en niet vanuit organisaties die helemaal niets met jongeren hebben en er alleen maar profijt uit willen halen. Dat verklaart ook waarom websites als sugababes uiteindelijk als 'eendagsvliegen' ten onder gaan.

BOY HAENEN, FRIS RECLAME VENLO

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen