Conclusie uit de Monitor Internet en Jongeren 2006-2009 van het IVO:
"Samenvattend: het internet wordt steeds meer onderdeel van het dagelijks leven voor jongeren. Het zoeken naar informatie en sociaal contact staan centraal in het gebruik, maar ook vermaak speelt een grote rol. Vooral jongeren op het VMBO lijken een risicogroep voor het ontwikkelen van compulsief internetgebruik. Online games zijn een risico applicatie als het gaat om compulsief internetten, maar ook communicatietoepassingen spelen een rol. Waarschijnlijk moeten we in toekomstig onderzoek niet meer spreken van compulsief internetten, maar eerder van compulsief online gamen of compulsief online communiceren."
Update:
Hier nog meer onderzoek naar Jongeren en interactieve media, maar dan van Kennisnet. Conclusie:
"Jongeren maken intensief gebruik van interactieve media, maar ze verschillen onderling sterk in hun meningen over deze media.
Op basis van het onderzoek kunnen we vier typen gebruikersgroepen onderscheiden: Traditionalisten, Gamers, Netwerkers en Producenten.
Samengevat kun je zeggen dat Traditionalisten alleen gebruik maken van de basis functionaliteiten van interactieve media;
Gamers spelen het liefst samen en beleven plezier aan het doen alsof en leren in games;
Netwerkers zijn vriendschap-gedreven en gericht op communicatie met gelijkgestemden, ze combineren het gebruik van profiel pagina’s met MSN ;
Producenten komen het dichtst in de buurt van de Netgeneratie met een divers en intensief gebruik van interactieve media voor productie en interactieve consumptie van ‘content’.
Alle groepen maken gebruik van de basisfunctionaliteiten van interactieve media naast hun eigen media."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten